Ten huize van… Robbe Gaeremynck – Wanneer zien we zelfrijdende auto’s op de Biest ?

tekst en foto’s: Marianne Verstaen

Midden in de vakantie ging ik op bezoek bij Robbe Gaeremynck uit de Rooseveltlaan. Hij kan mij hierover meer vertellen. Maar laten we starten bij het begin van het vorig schooljaar.

Robbe is dan leerling van het 6de IW in het VTI in Waregem. Tegen midden september moet hij zijn voorstel voor een GIP (geïntegreerde proef) indienen. Na wat brainstormen over een kickertafel ziet hij opeens mogelijkheden om iets uit te werken rond zelfrijdende auto’s. De technische kant ziet Robbe zitten .  En voor de design vindt hij een bondgenoot in zijn klasmakker Beau Debruyne uit Wielsbeke. Ze kunnen hun leerkracht elektriciteit overtuigen en mogen hun taak aanvangen.

Samen beginnen ze aan de proef en enkele maanden later hebben zij hun project volledig uitgewerkt in een document van ongeveer 100 bladzijden en een schaalmodel.  Dit schaalmodel kan op basis van AI (artificiële intelligentie) tussen lijnen rijden, verkeersborden en hindernissen herkennen. Naast enkele aangekochte componenten gebruiken de 2 studenten ook zelf gedrukte 3D-onderdelen.

De auto werkt op basis van een camera vooraan op het model die beelden doorstuurt naar een laptop. In het geheugen van de PC zitten door vele proefritten situaties opgeslagen waarbij de computer kan beslissen wat de juiste oplossing is om deze dan door te sturen naar het schaalmodel.

Met dit dossier beslisten Robbe en Beau hun kans te wagen bij de hogeschool Howest. Die reikt elk jaar 5 onderscheidingen uit voor ingediende GIP’s. Robbe en Beau deden niet alleen mee, ze kaapten ook de eerste prijs in de categorie Engineering weg. Een puik resultaat als je weet dat er meer dan 200 inzendingen vanuit Vlaanderen waren voor alle categorieën samen. De jury was niet alleen enthousiast over de sterk onderbouwde studie maar vooral dat ze bovenop een schaalmodel ontwierpen en programmeerden. Rijk word je wel niet van deze award: een plakkaat voor de leerlingen en een virtual realitybril voor de school.

Wat is nu de toekomst voor zelfrijdende auto’s ? Robbe onderscheidt 2 methoden: de eerste op basis van lidar (met gebruik van laserstralen) is duur en daarom niet direct verkoopbaar. De tweede methode (degene die Robbe en Beau gebruikt hebben) is goedkoper maar iets minder betrouwbaar. Ofwel gebruikt men in de toekomst een combinatie van beide technieken.  Er kan begonnen worden op plaatsen waar niet veel kan mislopen: vaste trajecten en weinig obstakels om dan later binnen 10 à 20 jaar op de openbare weg te komen.

En wat is Robbe zijn toekomst ? Volgend jaar start hij alvast de studies van burgerlijk ingenieur. Of hij zich verder zal kunnen specialiseren in dit onderwerp is nog af te wachten. In België zijn er niet veel mogelijkheden, wel in grote autobedrijven in de Verenigde Staten en elders in Europa.

’t Biesteneirke wenst Robbe alvast veel succes met zijn studies en kijkt met veel verwachting uit naar de eerste zelfrijdende auto op de Biest.